Vraag:
Hoeveel koffie kan een gezonde volwassene drinken?
Shevliaskovic
2015-04-04 11:40:31 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Hoeveel koffie kan een gezonde volwassene drinken voordat het hen op een slechte manier begint te beïnvloeden?

Sommige vrienden van mij krijgen bijvoorbeeld hoofdpijn als ze meer dan twee kopjes per dag drinken.

Kun je uitleggen welke negatieve effecten je wilt voorkomen? Als u bijvoorbeeld ijzertekort wilt voorkomen, is het niet zo belangrijk hoeveel koffie u drinkt, maar wanneer u het drinkt, d.w.z. u mag geen koffie drinken tijdens of na de maaltijd.
@Turion, Mijn god, dat doe ik de hele tijd. Hoeveel minuten moeten we wachten?
@Pacerier, Ik ken geen specifieke tijd. Kortom, koffie en ijzerrijke maaltijd mogen niet samenkomen in de darm.
Tenzij je het goed vindt met afhankelijkheid / verslaving en terugtrekking, raad ik niet meer dan een kopje of twee per WEEK aan, zie hier meer info: https://health.stackexchange.com/a/16996/809
Vier antwoorden:
#1
+18
michaelpri
2015-04-04 12:02:24 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Er zijn veel factoren die bepalen hoeveel koffie iemand op een dag kan drinken. Het cafeïnemetabolisme 1 is een grote. Mensen die cafeïne langzaam metaboliseren, zouden waarschijnlijk niet meer dan 100 mg cafeïne (ongeveer een kopje) per dag moeten gebruiken. Snelle metaboliseerders van cafeïne hebben gewoonlijk tussen de 400 en 500 mg (ongeveer 5 kopjes) per dag. 2 Voor de algemene bevolking zou 400 mg (ongeveer 4 kopjes) de limiet moeten zijn. Als u dit overslaat, kan dit verschillende bijwerkingen veroorzaken, zoals slapeloosheid, rusteloosheid, hoofdpijn en maagklachten. 3 Het is meestal niet zo moeilijk om uw limiet voor het drinken van koffie te kennen. Als koffie meteen een sterk effect op je heeft, drink dan minder koffie of overweeg thee te drinken. Als koffie een zwakke uitwerking op je heeft, kun je meer drinken. De meeste mensen zullen ergens tussenin vallen.


[1] Waarom voel ik me beverig na slechts een kleine hoeveelheid cafeïne?

[2] Cafeïneconsumptie

[3] Cafeïne: hoeveel is te veel?

Interessant is dat het 100+ kopjes in minder dan 24 uur zou zijn om je te doden: http://www.huffingtonpost.com/2014/08/28/coffee-kill-you-asapscience-video_n_5730474.html
@Tim Hmm, interessant. Maar je begint te hallucineren voordat je dat punt bereikt: P.
Ja, en waarschijnlijk eerder flauwgevallen, dus ik zou niet aanraden om ergens in de buurt te komen!
@Tim Misschien ga ik het uittesten;)
michaelpri, als een kanttekening, als u links naar referentiemateriaal opneemt, moet u aangeven waar die links naartoe gaan (voetnoten of inline-verwijzingen) zodat mensen niet blindelings door hoeven te klikken naar onbekende bronnen / sites.
@RobertCartaino Bedankt, zojuist bewerkt. Ik zal proberen hetzelfde te doen voor de rest van mijn antwoorden.
Ik hou echt van deze referentiestijl. Het is vergelijkbaar met degene die ik normaal gebruik, maar gemakkelijker te doen en informatief. Ik begon een tijdje geleden een discussie over meta over standaarden in referenties, en ik denk dat deze stijl een goed voorbeeld is van goede standaarden.
@TheEnvironmentalist Ik heb zojuist een antwoord op dat bericht gepost [hier] (http://meta.health.stackexchange.com/questions/16/a-better-way-of-presenting-references/314#314) :)
@michaelpri - * "Als koffie meteen een sterk effect op je heeft, drink dan minder koffie of overweeg thee te drinken." * - Het punt is [thee bevat ook cafeïne] (https://www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle / nutrition-and-healthy-eating / in-depth / cafeïne / art-20049372). Zie ook [Fernandez, et al. (2000)] (https://doi.org/10.1039/A909219F).
#2
+7
kenorb
2015-04-04 18:42:43 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Het hangt echt af van de koffie waarvan het cafeïnegehalte (de belangrijkste psychoactieve stof) kan variëren naargelang de grootte, de oorsprong van de bonen, de gebrande methode en andere factoren.

Tot 400 milligram (mg) cafeïne per dag lijkt veilig te zijn voor de meeste gezonde volwassenen. Dat is ongeveer de hoeveelheid cafeïne in vier kopjes gezette koffie, 10 blikjes cola of twee 'energy shot'-drankjes. Hoewel het gebruik van cafeïne misschien veilig is voor volwassenen, is het geen goed idee voor kinderen. Zie: Cafeïne: Hoeveel is te veel? bij Mayo Clinic

Een hogere consumptie van 1000-1500 mg per dag wordt geassocieerd met een aandoening die bekend staat als cafeïne.


Cafeïnehoudende dranken zoals koffie en frisdranken geven korte uitbarstingen van energie, maar kunnen in feite vochtverlies veroorzaken. Van cafeïne is aangetoond dat het de bloeddruk tijdelijk verhoogt en de bloedstroom naar inactieve ledematen vermindert.

Zoals veel medicijnen is cafeïne chemisch verslavend en is de recente publicatie van Diagnostic and Statistical Manual of Mental Stoornissen (DSM), cafeïneonttrekking werd eindelijk voor het eerst opgenomen als een psychische stoornis.

Kort nadat je koffie hebt gedronken (met cafeïne), wordt het opgenomen door de dunne darm en opgelost in de bloedbaan en kan het om de bloed-hersenbarrière te penetreren en de hersenen binnen te gaan.

Regelmatige inname van het medicijn (bijv. koffie / thee, frisdrank of energiedrankjes) verandert de chemie van je hersenen en fysieke kenmerken veranderen in de loop van de tijd, wat leidt tot vermoeidheid hoofdpijn en misselijkheid als u probeert te stoppen. In vergelijking met veel drugsverslavingen zijn de effecten echter relatief kortstondig.

Weinig citaten uit Daily Mail:

Grote hoeveelheden cafeïne kan hartkloppingen, toevallen en zelfs de dood veroorzaken , evenals het risico op diabetes type 2 verhogen.

Overmatige consumptie is ook in verband gebracht met een groter risico op depressie , verslaving en alcoholafhankelijkheid .

Energiedranken kunnen eerder een overdosis cafeïne veroorzaken omdat ze snel kunnen worden gedronken, in tegenstelling tot warme dranken zoals thee of koffie, aldus de studie Energy Drink Consumption in Europe.

Wereldwijd zijn er verschillende doden gevallen. verband houden met overmatige consumptie van energiedrankjes, hoewel wetenschappers zeggen dat er meer onderzoek nodig is om een ​​verband te bewijzen.

De aanbevolen maximale inname van cafeïne is ongeveer 400 mg per dag - gelijk aan ongeveer vijf kopjes filterkoffie.

'Vrouwen in de reproductieve leeftijd (⩽ 300 mg cafeïne per dag) en kinderen lopen' risico'-subgroepen die mogelijk specifiek advies nodig hebben over het matigen van hun cafeïne-inname ', aldus studie.

Op WordsSideKick.com kunnen we lezen:

Koffiedrinken kan leiden tot een psychische stoornis. Als u vijf of meer symptomen ervaart, zoals een rood gezicht, nervositeit en rusteloosheid, tijdens of direct na uw kopje Joe, kan er bij u koffie-intoxicatie worden vastgesteld.

Volgens een nieuwe editie van de In de Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM-5) van de American Psychiatric Association kan overmatige inname van cafeïne leiden tot een aandoening die bekend staat als 'cafeïne-intoxicatie'.

Met andere woorden, cafeïneonttrekking is nu een feit. een erkende aandoening, en wordt vermeld in de DSM-5.

" Cafeïne is een medicijn, een mild stimulerend middel , dat door bijna iedereen dagelijks wordt gebruikt, "zei dr. Charles O'Brien, voorzitter van de werkgroep Drugsgerelateerde aandoeningen voor DSM-5 (via New York Post)." Maar achteraf heeft het een teleurstelling. Als je veel koffie drinkt, ten minste twee of drie kopjes van [236 ml] per keer, treedt er een rebound of terugtrekking op. ”

Hier zijn top 10 cafeïne ontwenningsverschijnselen:

  1. Hoofdpijn
  2. Slaperigheid
  3. Prikkelbaarheid
  4. Lethargie
  5. Constipatie
  6. Depressie
  7. Spierpijn / -stijfheid
  8. Gebrek aan concentratie
  9. Griepachtige symptomen
  10. Slapeloosheid

In zeldzame gevallen kan cafeïne dodelijk zijn wanneer het wordt geconsumeerd in voldoende hoge doses.

caffeine curve


Gerelateerd:

Wikipedia en de Daily Mail (een tabloid) zijn echt geen goede bronnen
@Zaralynda, is het eens over Daily Mail, maar Wikipedia is een uitstekende bron.
@Turion Wikipedia is slechts zo goed als de bronnen en als we willen dat mensen hier kritischer nadenken, zouden ze meer primaire bronnen moeten gebruiken
@Zaralyndaon Op Wikipedia heb je meestal directe links naar onderzoeken die dergelijke claims ondersteunen. Ik zie echter geen Wikipedia-bronnen, omdat ik enkele links alleen heb gepost voor verdere lezing. Daily Mail is ook niet de bron, maar ze interpreteren slechts wetenschappelijk onderzoek van de WHO, dus het is gemakkelijker te lezen dan wetenschappelijk mompelen. Een ander ding is dat ik waarschijnlijk de directe link naar de juiste studie niet kon vinden. Stel, indien mogelijk, een bewerking voor.
Gerelateerde metapost: [Is Wikipedia een betrouwbare bron?] (Http://meta.health.stackexchange.com/q/184/114)
[Onderzoek geciteerd door Daily Mail] (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4197301/). Ik vond het door een van de citaten te googlen die in het artikel werden gebruikt ("Aangezien de verkoop van energiedrankjes zelden wordt gereguleerd door leeftijd en er een bewezen negatief effect is van cafeïne op kinderen, bestaat er in de toekomst een potentieel voor een aanzienlijk volksgezondheidsprobleem." ). Als je wilt zoeken naar een populaire site voor leesbaarheid, geef ik de voorkeur aan zoiets als [Science Daily] (http://www.sciencedaily.com/releases/2014/10/141014170727.htm); hun artikelen zijn herleidbaar tot de studie waarop ze zijn gebaseerd
#3
+6
Turion
2015-04-04 18:20:30 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Hoewel dit geen volledig antwoord is, wijs ik er hier op dat koffie-inname nadelig is voor de ijzeropname. Cafeïne speelt hier wel een rol, al weet ik niet in hoeverre andere stoffen in koffie dat wel doen. Ik heb hier een aparte vraag gesteld.

Om deze reden wordt aanbevolen om geen koffie te drinken samen met of direct na ijzerrijke maaltijden (bijvoorbeeld een ontbijt met havermout). en fruit) omdat de inname en de voordelen van het ijzer zouden worden geremd. Dit geldt vooral voor mensen met een laag hemoglobinegehalte, maar ook voor gezonde volwassenen die hun ijzergehalte op peil willen houden. Zwangere vrouwen moeten vooral voorzichtig zijn en koffie het beste volledig vermijden, aangezien koffieconsumptie verband houdt met bloedarmoede door ijzertekort bij hun baby's.

#4
-1
geizio
2018-03-25 11:47:47 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Ik las onlangs een fantastisch artikel in het eerste nummer van National Geographic Science. Om het voor u samen te vatten: koffie is echt geweldig voor u. 3 kopjes per dag kunnen de mortaliteit met 12% verminderen. Op dit moment heb ik het tijdschrift niet bij me, maar hier is een kortere versie. Mijn enige zorg is cafeïne.

Dit antwoord lijkt mij onvolledig. U zegt dat uw enige zorg cafeïne is. Wat zouden uw zorgen zijn en welk wetenschappelijk onderzoek is beschikbaar om uw bewering met betrekking tot de OP-vraag te ondersteunen?
Dit is ook geen antwoord op de vraag. Hoewel het waar kan zijn dat 3 kopjes nuttig kunnen zijn, is de vraag hoeveel schadelijk is. Lees de helpsectie over het beantwoorden van vragen en het raadplegen ervan.


Deze Q&A is automatisch vertaald vanuit de Engelse taal.De originele inhoud is beschikbaar op stackexchange, waarvoor we bedanken voor de cc by-sa 3.0-licentie waaronder het wordt gedistribueerd.
Loading...