Vraag:
Hoe lees je een Amerikaans voedingsetiket?
JohnP
2015-04-03 21:12:20 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Ik wil mijn dieet op peil houden en me meer bewust zijn van wat ik eet en hoeveel, maar ik weet niet zeker hoe ik een voedingsetiket moet lezen.

Ik zie de afbraak van verschillende vitamines, de calorieën en de afbraak van verschillende elementen (vetten, eiwitten, enz.), maar ik wil dat kunnen relateren aan mijn dagelijkse behoeften. Als ik naar de ingrediëntenlijst kijk, weet ik ook niet hoeveel van elk ervan in het eten zit.

Kan iemand uitleggen hoe een Amerikaans voedseletiket moet worden gelezen?

Dus is de vraag de titel en het lichaam niet relevant? De manier waarop het lichaam leest, is dat u het voedingsetiket wilt analyseren voor uw gespecificeerde voedingsdoelen, terwijl het andere antwoord hier is hoe u het etiket leest. De eerste commentator heeft gelijk dat je aan de hand van de hoofdtekst en titel niet kunt zien wat de echte vraag is.
@dustin - De vraag heeft precies betrekking op de titel. Ik heb voedingsdoelen, maar ik wil weten hoe ik het etiket moet lezen, zodat ik weet hoe het zich verhoudt tot die doelen. Hoe te lezen = wat elk deel van het label betekent.
Op basis van uw foto van iemand die vechtsporten beoefent, is het label behalve waarden niet relevant voor u, aangezien 2000 calorieën te laag zijn. Daarom sprak ik er in mijn antwoord over om alleen naar de relevante grammen te kijken, niet het percentage gebaseerd op calorieën van de gemiddelde persoon, aangezien de inname van een actieve persoon enorm zal verschillen van de aanbevelingen op het etiket.
Een antwoord:
#1
+14
michaelpri
2015-04-03 22:13:40 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Je zult het etiket van boven naar beneden willen lezen.

Portiegrootte en calorieën

Het eerste dat je bovenaan ziet, vertelt je de portiegrootte en de hoeveelheid calorieën. Er staat "Portiegrootte {x}", waarbij x de hoeveelheid is van de gebruikte maat. Het kan ook de hoeveelheid van een andere maat geven (meestal gram) en soms zelfs de hoeveelheid van hoeveel van het product een portie is (frietzakken doen dit meestal). Met behulp van het aantal porties dat u eet, kunt u eenvoudige wiskunde gebruiken om te bepalen hoeveel van elke voedingsstof / vitamine u heeft, dit omvat ook het dagelijkse waardepercentage.

Onder de portiegrootte staat de hoeveelheid calorieën en de hoeveelheid calorieën uit vet. De weergegeven calorieën zijn de calorieën per portie, dus als u twee porties eet, kunt u het aantal calorieën verdubbelen. Je kunt de calorieën die je eet vergelijken met de dagelijkse hoeveelheid die je zou moeten hebben.

Algemene regels voor calorieën (gebaseerd op een caloriedieet 2000)

  • 40 calorieën of minder - laag
  • Ongeveer 100 calorieën - matig
  • 400 calorieën of meer - hoog

Calorieën uit vet zijn slechts de hoeveelheid calorieën die binnenkomt van vet in het product. Calorieën zijn belangrijk omdat het eten van te veel calorieën verband houdt met overgewicht.

Voedingsstoffen

De volgende sectie (onder calorieën) op het voedingsetiket gaat over de voedingsstoffen in de voeding. Er zijn twee subsecties in deze sectie, voedingsstoffen om te beperken en voedingsstoffen om genoeg van te krijgen.

Voedingsstoffen om te beperken

  • Totaal vet - eronder er zal ook trans- en verzadigd vet zijn.
  • Cholesterol
  • Natrium

Van deze voedingsstoffen is aangetoond dat ze het risico op sommige vormen van kanker, hartaandoeningen en hoge bloeddruk.

Voedingsstoffen om voldoende binnen te krijgen

  • Voedingsvezels - onder totale koolhydraten
  • Vitamine A en C
  • Calcium
  • Iron

Het is aangetoond dat het krijgen van meer hiervan het risico op veel van de genoemde ziekten en problemen vermindert, maar je zou er niet te veel van moeten hebben.

Andere voedingsstoffen

  • Totaal koolhydraten - suiker valt hier onder
  • Eiwitten

Deze voedingsmiddelen zijn neutraal, maar er zijn enkele risico's verbonden aan te veel (over de limiet) hiervan. In feite is aangetoond dat te veel suiker het risico op diabetes verhoogt. 1

De cijfers aflezen

De voedingsstoffen om te beperken hebben meestal zowel een feitelijk bedrag als een dagelijks waardepercentage (% DV) op basis van een dieet met 2000 calorieën. De voedingsstof om genoeg van te krijgen, doet dat meestal niet.

Gids voor% DV

  • 5% of minder - laag
  • 20% of meer - hoog; de meeste producten hebben niets hoger dan 20%

Als je iets hebt dat 20% ADH aan vitamine A bevat, dan blijft er 80% ADH aan vitamine A over. Je zou nog 4 producten kunnen eten met 20% ADH vitamine A of een andere combinatie die gelijk is aan 80% ADH.

Voetnoot

Er zijn drie kolommen, een met de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid voor een dieet van 2000 calorieën en een dieet voor 2500 calorieën. Alle% DV zijn gebaseerd op het caloriedieet 2000, maar je kunt de percentages eenvoudig omrekenen naar het caloriedieet 2500 als je een rekenmachine hebt (of je kunt ze met de hand doen). De enige kolom die ik niet noemde, is de calorieënkolom. Als er "Minder dan" staat, dan zou u minder moeten hebben dan de hoeveelheid die wordt vermeld in de kolom van het dieet dat u volgt.

Meestal "Totaal vet", "Verzadigd vet", "Cholesterol" en " Natrium "zal een" Minder dan "naast zich hebben, dus u zou er minder van moeten hebben dan de hoeveelheid rechts zegt. Bij 'Totaal koolhydraten' en daaronder 'voedingsvezels' staat meestal niets naast, dus u moet de aanbevolen waarde aan de rechterkant krijgen.


Een ingrediëntenlijst lezen

Dit is wat lastiger dan het feitelijke etiket lezen, maar de ingrediënten moeten op volgorde van hoeveelheid worden geplaatst. Er is echter geen definitieve manier om de exacte hoeveelheid van elk ingrediënt in het product te zien. Het is beter om te vertrouwen op de hoeveelheid van elke voedingsstof in plaats van te proberen te raden hoeveel van elk ingrediënt er is. Als je gewoon wilt weten wat je eet, dan zijn er een paar goede trucs.

  • Suiker heeft veel namen: fructoserijke glucosestroop of glucosestroop, agavenectar, gerstemoutstroop, gedehydrateerd rietsap
  • Natrium ook - zout, natriumbenzoaat, dinatrium, mononatriumglutamaat
  • Transvet - niet vermeld als ingrediënt, maar het zit in gehydrogeneerde olie, wat een veelgebruikt ingrediënt is

[1] Zijn er aanwijzingen dat het eten van te veel suiker het risico op diabetes kan verhogen?

Hoe u het etiket met voedingsfeiten begrijpt en gebruikt

Ingrediënten op voedseletiketten begrijpen sup>

Ik wou dat ik dit meer dan eens een +1 kon geven, vooral omdat je de aflopende volgorde van hoeveelheden in de ingrediëntenlijst hebt aangepakt. Goed antwoord.
Mooi antwoord +1 zie dit in de chat hier op Health https://chat.stackexchange.com/rooms/65011/ask-a-health-moderator wanneer je de kans krijgt.


Deze Q&A is automatisch vertaald vanuit de Engelse taal.De originele inhoud is beschikbaar op stackexchange, waarvoor we bedanken voor de cc by-sa 3.0-licentie waaronder het wordt gedistribueerd.
Loading...