Vraag:
Kun je blijvend minder slapen, maar wel minstens zo gezond blijven?
AYX.CLDR
2015-04-05 09:34:22 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Kun je jezelf trainen om voor altijd minder uren te slapen, 's nachts, terwijl je minstens even fit en gezond blijft (zonder jezelf op enigerlei wijze schade toe te brengen of te belemmeren)?

Deze vraag is geïnspireerd door dit artikel over Columbia Professor Jeffrey Sachs:

Voor zover ik weet, is Sachs de enige keer dat hij langzamer gaat slapen, nooit meer dan vier of vijf uur per nacht . Zijn vrouw, Sonia Ehrlich, een kinderarts en de moeder van zijn drie kinderen, zegt (meer dan eens): "Ik ben een gelukkig getrouwde alleenstaande ouder."

Twee antwoorden:
#1
+11
Maulik V
2015-04-06 09:43:42 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Moderne wetenschap

Volgens het National Heart, Lung and Blood Institute is slaap zeker nodig, die slaap van te goede kwaliteit voor bepaalde uren. 4-5 uur lijkt me minder.

Er staat -

Studies tonen aan dat een goede nachtrust het leren verbetert. Of je nu wiskunde leert, piano speelt, je golfswing perfectioneert of autorijdt, slaap helpt je bij het verbeteren van je leer- en probleemoplossende vaardigheden. Slaap helpt je ook op te letten, beslissingen te nemen en creatief te zijn.

Studies tonen ook aan dat slaapgebrek de activiteit in sommige delen van de hersenen verandert. Als je slaaptekort hebt, heb je misschien moeite met het nemen van beslissingen, het oplossen van problemen, het beheersen van je emoties en gedrag en het omgaan met veranderingen. Slaaptekort is ook in verband gebracht met depressie, zelfmoord en risicogedrag.

Bovendien,

Slaap speelt een belangrijke rol in uw lichamelijke gezondheid. Slaap is bijvoorbeeld betrokken bij het genezen en herstellen van uw hart en bloedvaten. Aanhoudende slaaptekort is gekoppeld aan een verhoogd risico op hartaandoeningen, nieraandoeningen, hoge bloeddruk, diabetes en beroerte.

Slaaptekort verhoogt ook het risico op obesitas. Een onderzoek onder tieners toonde bijvoorbeeld aan dat met elk uur slaapverlies de kans om zwaarlijvig te worden groter werd. Slaaptekort verhoogt ook het risico op obesitas bij andere leeftijdsgroepen.

The Guardian meldt dat minder dan zes uur van slaap hebben invloed op de genen. En er zijn ook veel nadelen.

Over celebs of bekende persoonlijkheden die 4 uur slapen en perfect werken, wordt beschouwd als een mythe !

WebMD, in zijn "7 Myths About Sleep" noemt ...

Legendarische korte slapers - waaronder Bill Clinton, Madonna en Margaret Thatcher - doen het niet per se beter met minder Z's. "Ze weten gewoon niet hoe slaperig ze zijn", zegt Thomas Roth, Ph.D., slaaponderzoeker in het Henry Ford Hospital in Detroit. Te weinig slaap is slecht voor uw gezondheid en uw imago: het kan u ineffectief maken (het schaadt de prestaties, het beoordelingsvermogen en het vermogen om op te letten), ziek (het verzwakt uw immuunsysteem) en overgewicht. Volgens een Harvard Nurses 'Health Study hadden vrouwen die vijf uur of minder per nacht sliepen een derde meer kans om 33 pond of meer aan te komen gedurende 16 jaar dan vrouwen die zeven uur sliepen. Vreemd genoeg wordt te veel slaap onderbreken en minder dan zes uur krijgen geassocieerd met dezelfde problemen als te lang slapen: een hoger risico op hartproblemen en overlijden. En natuurlijk doet bedrog je pijn achter het stuur: "Als je 18 uur wakker bent, presteer je bijna alsof je legaal dronken bent", zegt Walsleben.

In een artikel over DailyMail.co.uk zegt dat minder dan 6 uur slaap het risico op een beroerte verhoogt zelfs als je fit en gezond bent . Dat gezegd hebbende, degenen die minder uren slapen zien er misschien fit uit , maar lopen het risico van iets fataals.

[Voor degenen die alleen geloven in bewijzen, het antwoord eindigt hier]


[Voor degenen die meer geloven in traditionele medicijnen, volksgeneesmiddelen en alternatieve medicijnen dan onderzoek, heeft Ayurveda een verklaring]

Ayurvedisch aspect

Er is zoiets dat 'satmya (saa-t-m-ya)' heet. In Ayurveda wordt beschreven dat als je iets met je lichaam gaat 'oefenen', je lichaam 'aangepast' wordt en het niet lijdt zoals anderen lijden onder 'die beoefening'. Met andere woorden, ik eet de afgelopen 35 jaar beide keren aardappelen EN het veroorzaakt geen schade aan mijn lichaam. Het is een integraal onderdeel van mijn leven geworden en mijn lichaam beschouwt het als 'natuurlijk'.

Zei dat, als iemand, rechtstreeks vanuit zijn / haar kindertijd of vroege volwassenheid is begonnen met het oefenen van slapen voor een paar uur, het lichaam past zich eraan aan en ze vinden geen probleem met minder slapen in vergelijking met degenen die 8 slapen uur regelmatig (vanaf hun kindertijd / vroege volwassenheid).

In mijn praktijk heb ik mensen gezien met meer dan 140 suikerspiegel of 140/100 mmHg bloeddruk met absoluut geen tekenen sterk > van een verslechterde gezondheid. Hoewel de moderne wetenschap het moeilijk vindt om te antwoorden, zegt Ayurveda dat het lichaam zich heeft aangepast aan de omstandigheden waarin het leeft.

#2
+5
arkiaamu
2015-04-05 14:27:02 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Deze vraag kan vanuit vele niveaus worden benaderd. Er zijn veel fysiologische factoren die van invloed zijn op het slapen, waarvan het circadiane ritme een van de belangrijkste is. Knoeien met je circadiane ritme zou de kracht van de goeroe vergen.

Op populatieniveau zou ik zeggen dat het niet mogelijk is. Ik heb hier twee aspecten voor.

1) Anno 2015 zijn we in staat fotonen te teleporteren en elke persoon op aarde heeft duizenden maal meer geavanceerde computerchips in hun zakken dan nodig was om op de maan te landen. We weten echter nog steeds niet precies WAAROM we moeten slapen. Natuurlijk is er steeds meer kennis over die fysiologische activiteiten die tijdens de slaap plaatsvinden, maar de meest fundamentele reden voor slaap is onbekend. Daarom moeten we naar mijn mening grondig de basisideologie in de slaap vaststellen om de duur ervan te verminderen van gemiddeld 7 tot 8 uur per dag.

2) Miljoenen jaren van evolutie hebben ons hier gebracht. Enkele tienduizenden jaren geleden was het gevaarlijk om te slapen. U moest uw slaaptijd zo kort mogelijk houden, aangezien u al die tijd kwetsbaar was voor uw mede-primitieve mensen en wilde dieren. Of mensen in die dagen minder sliepen of niet, kan ik niet zeggen. Het heeft echter geen invloed op de mensen van vandaag, terwijl we duidelijk in een heel andere tijd leven. Maar ik denk dat als het mogelijk was om de slaapuren te verminderen van 7-8 naar bijvoorbeeld 4-5 uur per dag, dit vermogen zich tijdens de evolutie zou hebben ontwikkeld. Dit vermogen kan ook zijn afgenomen tijdens de evolutie, maar nogmaals, dat zou zijn gebeurd als gevolg van de veranderende omgeving waarin we leven en verminderde slaap voor de moderne mens zou bijna onmogelijk zijn op populatieniveau.

Als we op individueel niveau kijken, kan het natuurlijk mogelijk zijn om minder te slapen. U kunt uw slaaptijd verminderen en de effecten zien. Sommigen van ons kunnen 100 meter lopen in minder dan 9,80 seconden, iemand kan een marathon lopen in minder dan 2:10 en iemand kan meer dan 300 kg bankdrukken. Maar op populatieniveau zou ik zeggen dat het niet mogelijk is om de slaaptijd permanent te verkorten.



Deze Q&A is automatisch vertaald vanuit de Engelse taal.De originele inhoud is beschikbaar op stackexchange, waarvoor we bedanken voor de cc by-sa 3.0-licentie waaronder het wordt gedistribueerd.
Loading...