Vraag:
Waarom is natuurlijke suiker gezonder dan geraffineerde suiker?
Patrick Hoefler
2015-04-01 16:33:51 UTC
view on stackexchange narkive permalink

De WHO heeft onlangs deze aanbeveling met betrekking tot suikerconsumptie gepubliceerd:

Door de inname van vrije suikers op minder dan 10% van de totale energie-inname te houden, wordt het risico op overgewicht verminderd, zwaarlijvigheid en tandbederf.

Ze definiëren vrije suikers als ...

... monosachariden (zoals glucose, fructose) en disachariden (zoals sucrose of tafelsuiker) toegevoegd aan voedingsmiddelen en dranken door de fabrikant, kok of consument, en suikers die van nature aanwezig zijn in honing, siropen, vruchtensappen en vruchtensapconcentraten.

Op de aan de andere kant stellen ze dat:

De WHO-richtlijn verwijst niet naar de suikers in vers fruit en groenten, en suikers die van nature aanwezig zijn in melk, omdat er geen gerapporteerde aanwijzingen zijn voor nadelige effecten van consumptie deze suikers.

Waarom is natuurlijke suiker gezonder dan geraffineerde suiker ? En hoe is suiker in vers fruit gezonder dan suiker van nature in vruchtensappen?

Twee antwoorden:
#1
+12
Attilio
2015-04-01 18:30:25 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Dit zijn enkele redenen:

  • Vrije suikers dragen bij aan de algehele energiedichtheid van diëten. [ 1]
  • Gratis suikers bevorderen een positieve energiebalans. (= teveel aan energie-inname) [ 1]
  • Dranken die rijk zijn aan vrije suikers verhogen de algehele energie-inname doordat ze de eetlust verminderen. [ 1]
  • Vruchtensuiker is minder cariogeen dan geraffineerde suiker [ 1]
  • Sommige bronnen praten over de mogelijke schade van stoffen die betrokken zijn bij het raffineren van suiker: fosforzuur [ 2], calciumhydroxide [ 3] en zwaveldioxide [ 3]
  • Eindelijk hebben gratis suikers en gezoete voedingsmiddelen een hogere glycemische index dan natuurlijk gezoete voedingsmiddelen [ 4]

Nog een opmerking over gezondheid : vrije suikers bevatten geen mineralen, vitamines of vezels, die meestal in fruit en vruchtensappen zitten.

De laatste drie bolletjes (afgezien van de opmerking over mineralen die een ander bolletje zou moeten zijn) geven een antwoord op de vraag. Wat betreft de eerste drie opsommingstekens en de laatste opmerking, het is meer een bijproduct en misschien zelfs een gedragszaak, die de moeite waard zou zijn om te onderscheiden van de andere. Eigenlijk zijn 1 en 2 in principe hetzelfde, maar ze zijn niet eens echt gerelateerd aan witte suiker. Het is eerder een evenwicht en hangt ook af van de hoeveelheid energie die u verbruikt. Wat betreft 3, is 100% gedragsmatig, dus het zou niet in de lijst moeten staan ​​gemengd met de andere.
#2
+7
juhraffe
2018-05-23 01:59:47 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Om uw vraag direct te beantwoorden: dat is het niet. "Natuurlijke" suiker is niet gezonder dan "geraffineerde" suiker, en suiker in fruit is niet gezonder dan suiker in sap. Suikermoleculen zijn suikermoleculen, ongeacht of ze "natuurlijk" of "geraffineerd" zijn. Er is geen verschil.

Ik denk echter dat de echte vraag hier is waarom de WHO het ene soort voedsel aanbeveelt boven het andere, dus ik zal proberen dit aan te pakken.

De suiker is hetzelfde, maar (1) de rest van het voedsel dat je eet met de suiker is anders, dus (2) je algehele dieet is anders, (3) wat tot verschillende gezondheidseffecten leidt.

(1) Als u geraffineerde suiker eet, consumeert u doorgaans geen voedsel dat rijk is aan voedingsstoffen. Een eenvoudig voorbeeld is sinaasappels versus sinaasappelsap. Heb je ooit geprobeerd drie sinaasappels te eten? Het is niet makkelijk. Je moet veel pulp kauwen, waardoor je vult, en later kan je darmproblemen krijgen door de grote hoeveelheid vezels. Dit zijn natuurlijke mechanismen die helpen voorkomen dat u te veel sinaasappels consumeert. Als je in plaats daarvan deze sinaasappels perst, krijg je een glas sinaasappelsap, dat gemakkelijk te drinken is en door het gebrek aan pulp licht verteerbaar is en je niet te vol zit.

( 2) Een gezond dieet bevat koolhydraten, eiwitten, vetten, vezels, water, vitamines, mineralen en andere voedingsstoffen, en als je een uitgebalanceerde mix van fruit, groenten, vlees, granen, noten en / of ander 'natuurlijk' voedsel eet , je kunt een redelijk goede mix hiervan krijgen. Als je een grote hoeveelheid geraffineerd voedsel consumeert, krijg je veel suiker, zout en vet, maar niet veel anders, dus je krijgt veel calorieën binnen, maar boekt niet veel vooruitgang in je algehele behoefte aan voedingsstoffen. Dit heeft de dubbele effecten van overtollige calorieën en een tekort aan voedingsstoffen. Je honger hebt (naar voedingsstoffen) en te veel consumeert (suiker, zout en vet) tegelijk.

(3) Dit onevenwichtige dieet (rijk aan suiker) leidt tot een aantal gezondheidseffecten, zoals (a) overgewichtstoename en (b) verminderde insulinegevoeligheid.

(3a) Fructose wordt over het algemeen door de lever verwerkt en veroorzaakt niet het "vol" gevoel zoals glucose en ander voedsel, wat leidt tot overmatig calorieverbruik en gewichtstoename. Dit extra lichaamsvet wordt in verband gebracht met negatieve gezondheidseffecten.

(3b) Insuline helpt bij het reguleren van de bloedsuikerspiegel, maar kan zijn effectiviteit verliezen, vooral wanneer de bloedsuikerspiegel snel en herhaaldelijk tot een hoog niveau stijgt. Dit komt niet alleen door suiker, maar ook door zetmeel en voedingsmiddelen met een hoge glycemische index die gemakkelijk worden afgebroken tot glucose. Het bedrag is ook belangrijk. Het is niet alleen hoe snel het voedsel wordt omgezet in glucose, maar ook hoeveel ervan er is.

Tafelsuiker (sucrose) en glucosestroop (inclusief fructose-glucosestroop) bevatten zowel glucose als fructose, dus jij ' Waarschijnlijk zie je beide effecten als je voldoende geraffineerd voedsel in je dieet opneemt.

Dus het komt erop neer: geraffineerd voedsel bevat dezelfde suikerchemicaliën, maar de algehele samenstelling van het voedsel is scheefgetrokken van voedingsstoffen en naar suiker , wat betekent dat het algehele dieet uit balans is, wat leidt tot overconsumptie van calorieën, gewichtstoename en insulineresistentie, die verband houden met een aantal gezondheidsproblemen.

Referenties:
[1 ] Maria Gadoy, "What's More Nutritious, Orange Juice Or An Orange? It's Complicated", 22 januari 2015, NPR, https://www.npr.org/sections/thesalt/2015/01/22/378920980 / for-more-nutriënten-drink-oj-or-eat-an-orange-it-s-not-so-clear-cut

Interessante discussie over voor- en nadelen van sinaasappels versus sap. Kort gezegd: koken (pasteuriseren) kan sommige voedingsstoffen beter vrijgeven dan verse sinaasappels, maar sap bevat geen vezels en vult je niet.

[2] DiNicolantonio JJ, Berger A. Toegevoegde suikers zorgen voor een tekort aan voedingsstoffen en energie bij obesitas: een nieuw paradigma. Open Heart 2016; 3: e000469. doi: 10.1136 / openhrt-2016-000469 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4975866/

"Toegevoegde suikers verdringen niet alleen qua voedingswaarde superieure voedingsmiddelen in de voeding, maar ze kunnen ook voedingsstoffen uit andere voedingsmiddelen die zijn geconsumeerd, evenals uit lichaamsreserves, afbreken om hun juiste oxidatie mogelijk te maken en hun calorieën vrij te maken als energie. "

" Hoewel ze eetbaar zijn, kunnen toegevoegde suikers niet als een 'voedingsmiddel' worden beschouwd, noch kan hun consumptie worden gelijkgesteld met het eten van voedingsmiddelen die natuurlijke hoeveelheden suiker bevatten, maar die ook vezels bevatten, vitamines , mineralen en andere fytonutriënten die oxidatieve stress bestrijden die wordt veroorzaakt door de kleine hoeveelheden aanwezige fructose. "

[3] George A Bray; Hoe slecht is fructose ?, The American Journal of Clinical Nutrition, Volume 86, Issue 4, 1 October 2007, Pages 895-896, https://doi.org/10.1093/ajcn/86.4.895

"Wanneer het op zichzelf wordt ingenomen, wordt fructose slecht geabsorbeerd uit het maagdarmkanaal en wordt het bijna volledig geklaard door de lever"

"Glucose stimuleert de afgifte van insuline uit de geïsoleerde alvleesklier, maar fructose niet. "

" Fructose wordt voornamelijk in de lever gemetaboliseerd door fosforylering op de 1-positie, een proces dat de snelheidsbeperkende omzeilt fosfofructokinase stap (4). Het levermetabolisme van fructose bevordert dus de lipogenese, en het is niet verrassend dat verschillende onderzoeken veranderingen hebben gevonden in circulerende lipiden wanneer proefpersonen een fructoserijk dieet volgen. "

[4] Peter J. Havel; Dietary Fructose: Implications for Dysregulation of Energy Homeostasis and Lipid / Carbohydrate Metabolism, Nutrition Reviews, Volume 63, Issue 5, 1 May 2005, Pages 133–157, https://doi.org/10.1111/j.1753- 4887.2005.tb00132.x

"In vergelijking met glucose bevordert het levermetabolisme van fructose lipogenese, wat kan bijdragen aan hyperlipidemie en obesitas. Fructose verhoogt de insuline en leptine niet en onderdrukt het ghreline niet , wat een endocrien mechanisme suggereert waardoor het een positieve energiebalans induceert. "

[5] Boyd Swinburn, Gary Sacks, Eric Ravussin; Een grotere energievoorziening van voedsel is meer dan voldoende om de Amerikaanse obesitasepidemie te verklaren, The American Journal of Clinical Nutrition, Volume 90, Issue 6, 1 december 2009, Pages 1453–1456, https://doi.org/10.3945 /ajcn.2009.28595

"Verhoogde energie-inname lijkt meer dan voldoende te zijn om de gewichtstoename bij de Amerikaanse bevolking te verklaren."

[ 6] Sam Z. Sun, Mark W. Empie; Fructosemetabolisme bij mensen - wat isotopische traceronderzoeken ons vertellen, Nutrition & Metabolism 2012 9:89, oktober 2012. https://doi.org/10.1186/1743-7075-9-89

Gedetailleerd verslag van het fructosemetabolisme.

[7] Prediabetes & Insulin Resistance, National Institute of Diabetes and Digestive and Kidney Diseases, NIH. https://www.niddk.nih.gov/health-information/diabetes/overview/what-is-diabetes/prediabetes-insulin-resistance

"Hoewel de exacte oorzaken van insulineresistentie worden niet volledig begrepen, wetenschappers denken dat de belangrijkste oorzaken van insulineresistentie overgewicht en lichamelijke inactiviteit zijn. "

Welkom bij Health.SE, juhraffe. Aangezien gezondheid een belangrijk onderwerp is, heeft de site een strikt beleid dat alle antwoorden moeten worden [geback-upt met betrouwbare referenties] (https://health.meta.stackexchange.com/questions/1/should-we-require-references- om een ​​back-up te maken van alle antwoorden), zodat het antwoord onafhankelijk kan worden geverifieerd, ongeacht de achtergrond van de lezer. * Zie [deze lijst met betrouwbare bronnen] (https://health.meta.stackexchange.com/questions/783/quality-of-references/784#784) *. Mocht je hier nog steeds problemen mee hebben, bezoek dan gerust de [help] of [meta].
Overtollige fructose wordt omgezet in vet, maar dit geldt voor alle calorische voedingsstoffen. Overtollige fructose maakt je niet meer vet dan dezelfde hoeveelheid glucose.
Jan, goed punt. Ik heb bewerkt om de directe link fructose naar vet te verwijderen, en heb referenties toegevoegd voor verhoogde calorieën die verband houden met obesitas en fructose die verband houden met verhoogde bloedlipiden.


Deze Q&A is automatisch vertaald vanuit de Engelse taal.De originele inhoud is beschikbaar op stackexchange, waarvoor we bedanken voor de cc by-sa 3.0-licentie waaronder het wordt gedistribueerd.
Loading...