Vraag:
Ziekte van Crohn en naproxen
Alexan
2015-04-02 04:30:16 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Naproxen heeft enkele bijwerkingen, bijvoorbeeld:

maagklachten, licht brandend maagzuur of maagpijn, diarree, obstipatie;

Maar kan het verantwoordelijk zijn voor colitis ulcerosa of een opflakkering van de ziekte van Crohn?

Een antwoord:
#1
+6
user139
2015-04-02 06:10:26 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Uit het World Journal of Gastroenterology , een inzending uit 2006 over excerabatie van IBD door NSAIDS en cox-2-remmers: feit of fictie, vond een zwak verband tussen NSAID's en een IBD-uitbarsting, maar sommige patiënten zullen ervaar een opflakkering van de medicatie. Het artikel eindigt met de aanbeveling dat NSAID's indien mogelijk moeten worden vermeden.

Onderzoek uitgevoerd door de NIH, van 1990 tot 2008, onder 76.000 overwegend blanke vrouwen, vond echter een absoluut toename van de incidentie van de ziekte van Crohn en colitis ulcerosa wanneer de patiënten NSAID's kregen. Ze beweerden niet dat het statistisch significant was, maar een absolute toename; dit gebeurde meestal bij vrouwen die de medicijnen minstens 15 dagen per maand gebruikten.

  1. Verergering van inflammatoire darmaandoeningen door niet-steroïde ontstekingsremmers en cyclo-oxygenase-2-remmers: feit of fictie?
  2. Aspirine, niet-steroïde ontstekingsremmend medicijngebruik en risico op de ziekte van Crohn en colitis ulcerosa

Je hebt toegang tot PubMed nodig voor artikel twee. Geen van beide artikelen had een definitief antwoord, maar langdurig gebruik lijkt verband te houden met opflakkeringen.



Deze Q&A is automatisch vertaald vanuit de Engelse taal.De originele inhoud is beschikbaar op stackexchange, waarvoor we bedanken voor de cc by-sa 3.0-licentie waaronder het wordt gedistribueerd.
Loading...