Vraag:
Waarom wordt mij afgeraden om vlak voor het sporten te eten?
Shevliaskovic
2015-04-02 16:01:00 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Er wordt vaak gezegd dat je na het eten 2-3 uur moet wachten voordat je gaat sporten. Het is niet aan te raden om te eten en daarna te sporten (of te zwemmen).

Maar ik heb niet echt begrepen waarom dat zo is. Heeft dit slechte gedrag onmiddellijk invloed op mij (als ik gezond ben) of op de lange termijn? Αen hoe?

Nauwe kiezers: er zijn zeker goede antwoorden op deze vraag? Iemand weet zeker wat er gebeurt als je te snel traint - het kan toch niet allemaal eigenwijs zijn?
Drie antwoorden:
#1
+12
Miati
2015-04-03 01:07:11 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Je hebt twee hoofdzenuwstelsels als het gaat om energieverbruik / -besparing.

  • Sympathiek

    • Verhoogd Hartslag
    • Verwijdering van bronchiolen [verhoogde inname / uitademing van lucht]
    • Verwijdering van leerlingen
    • Vaso-vernauwing in de huid [vernauwing van bloedvaten nabij huid]

    • Vasodilatatie in skeletspieren [verwijding van bloedvaten nabij spieren]

    • Vertraging van de peristaltische omzetting van glycogeen in glucose bij leverafscheiding van epinefrine en norefinefrine [hormonen om de hartslag te verhogen]
  • Parasympathisch
    • Vernauwing van leerling
    • Vernauwing van bronchiolen
    • Vertraging van de hartslag
    • Verhoog de afscheiding van spijsverteringsklieren

Tabers Cyclopedisch Medisch Woordenboek (21)

Wanneer u besluit te eten, begint het parasympatheische zenuwstelsel energie te besparen, zodat er meer van wordt opgenomen in het verteren van voedsel en andere lichaamsfuncties.

Wanneer u besluit om te trainen, begint het sympathische zenuwstelsel energie te verbruiken zodat u oefening x kunt doen.

Bij beide is het andere zenuwstelsel verminderd, waardoor meer energie kan worden gegeven als dat nodig is.

Wanneer u zowel voedsel eet als traint, komt het lichaam in een lastige positie te staan. Het kan geen nee zeggen tegen het verteren van voedsel, het zal gaan rotten (iemand gas geven?) En het heeft dat voedsel nodig om later meer energie op te wekken. Maar het kan geen nee zeggen tegen lichaamsbeweging, dat zou je in een overlevingssituatie heel realistisch kunnen doden.

Dus het is een compromis, beide zullen op een lager niveau functioneren.

Dit betekent niet dat je tijdens het sporten geen voedsel kunt eten. Zoals anders vermeld, consumeren marathonlopers wel degelijk voedsel. Maar het is onwaarschijnlijk dat ze complexe voedingsmiddelen zoals vet of eiwitten zullen eten en direct naar eenvoudig voedsel zoals koolhydraten gaan, omdat het voor het lichaam gemakkelijker is om het af te breken. Ondanks eenvoudig voedsel moet energie worden gebruikt om te verteren, zodat het moeilijker wordt om te trainen. Maar het voordeel van de energie is sneller groter dan het niet verbruiken. Te veel consumeren kan dit echter opheffen. 1 Er zijn geen langetermijnmarathonlopers die ik ken die eerder een thanksgiving-diner eten en die verwachten dat ze het heel ver zullen halen.

#2
+5
Toon Krijthe
2015-04-02 23:01:05 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Er is energie (en bloed) voor nodig om het voedsel te verteren. Dus als je kort voor het sporten eet, heb je de energie op twee plaatsen nodig (spijsvertering en spieren) en winnen de spieren.

Dit betekent niet dat het slecht is om voor (of tijdens) het sporten te eten. Bij sommige oefeningen (zoals het lopen van een marathon) moet je de energie (en het voedsel) aanvullen, maar je kunt niets eten. U moet uw consumptie timen. (Zwaar voedsel heeft meer tijd nodig om te verteren, dus het tijdsverschil moet langer zijn).

Ik heb de meeste van deze informatie uit een boek over sportblessures. Maar ik heb een redelijke referentie gevonden.

Er zijn veel marathonlopers die regelmatig voedsel eten tijdens evenementen, net als half- en volledige Ironman-atleten (evenementen van respectievelijk 70,3 en 240,6 mijl). Bovendien is er een hele industrie rond snel verteerbare items voor duursporters (Gu, Stinger Waffles, enz.). Wat je moet eten en wanneer je het moet eten, verschilt enorm van persoon tot persoon.
#3
  0
kenorb
2015-04-06 18:56:05 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Je lichaam heeft tijd nodig om te verteren (dit hangt af van hoeveel je hebt gegeten), aangezien het veel energie kost. Te veel vet of proteïne kan de beweging van voedsel uit de maag alleen maar vertragen, waardoor u zich ongemakkelijk voelt NHS . Het is ook belangrijk om goed gehydrateerd te zijn tijdens het sporten, en bij het verteren van voedsel is het water belangrijk als onderdeel van het verteringsproces om de vetmoleculen af ​​te breken, zodat je gemakkelijker uitgedroogd kunt raken.

Tijdens het verteringsproces , je lichaam produceert meer spijsverteringsenzymen (maagzuur) en als je tijdens de oefeningen je lichaamshouding verandert, oefen je meer druk uit op je LES ( onderste slokdarmsfincter) . In normale toestand houdt het de bovenkant van de maag gesloten, maar als u een zwakke sfincter heeft of als u geneigd bent GERD ( zure refluxziekte) te ontwikkelen, de veranderingen in de barrière kunnen ervoor zorgen dat maagzuur vanuit de maag naar de slokdarm komt (zie refluxziekte).

Maagzuur wordt meestal geassocieerd met regurgitatie van maagzuur (maagreflux), het belangrijkste symptoom van gastro-oesofageale refluxziekte (GERD). Vooral na het eten van kruiden, vetrijk of zuurrijk voedsel.

Als je jong en gezond bent, is het prima, maar het hangt allemaal af van je gezondheidstoestand (GORZ-aanleg en risico op ziekte).

Als u een oefening plant, overweeg dan om uw maaltijd te beperken of te streven naar een tussendoortje.

Zie ook:

Dit is een voorbeeld van waar ik het hierboven over heb. Het is een basisbeschrijving van het spijsverteringsproces, met "je zou kunnen" en "kan veroorzaken", afgerond met een samenvatting van "als je gezond bent, zal het je waarschijnlijk niet veel beïnvloeden", wat een volledige gok is.
Als het beste antwoord eenvoudige informatie over mogelijkheden is, dan zou het stemmen om te sluiten moeten zijn als te breed of op mening gebaseerd. En de andere vraag die je in verband hebt gebracht, heeft helemaal niets te maken met eten voordat je gaat sporten.
@AkshayVasu Dit is geen andere vraag. Lees de antwoorden aandachtiger terwijl u ze bekijkt.
@kenorb excuseer me, het was per ongeluk, en het zal niet meer gebeuren.
Hoewel het nuttige informatie is, beantwoordt dit niet echt de vraag die wordt gesteld.
Ik vind dit antwoord leuk, +1. Ik denk niet dat gezondheidsrisico's op de lange termijn hier de enige zorg zijn (hoewel u die ook hebt aangepakt). Ik heb zowel zwemmen als yoga geprobeerd in minder dan 3 uur na een (lunchgrote) maaltijd (jong zijn en in goede gezondheid verkeren) en ik heb beide dingen een keer en nooit meer gedaan, omdat ik alle fysiologie voelde die je hierboven beschreef. Ik neem gewoon de zin "het hangt allemaal af van uw gezondheidstoestand" als een disclaimer in overeenstemming met de regels dat we geen persoonlijk gezondheidsadvies geven. Als u in goede gezondheid verkeert, heeft u misschien geen ernstige gevolgen, maar de oefening voelt nog steeds niet goed.


Deze Q&A is automatisch vertaald vanuit de Engelse taal.De originele inhoud is beschikbaar op stackexchange, waarvoor we bedanken voor de cc by-sa 3.0-licentie waaronder het wordt gedistribueerd.
Loading...