Vraag:
Wat zijn de meest voorkomende bronnen van toegevoegde suikers?
JohnP
2015-04-03 21:07:51 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Ik ben ook geïnteresseerd in het verwijderen van zoveel mogelijk toegevoegde suikers uit mijn dieet, maar ik ben niet bekend met wat een toegevoegde suiker is als ik naar een ingrediëntlabel kijk.

Anders dan de alomtegenwoordige HFSC ( High fructose corn syrup), wat zijn de meest voorkomende toegevoegde suikers waar ik op moet letten bij de etikettering?

Twee antwoorden:
#1
+10
Zaralynda
2015-04-04 17:30:15 UTC
view on stackexchange narkive permalink

De beste manier om toegevoegde suikers te vermijden, is door de ingrediëntenlijst voor de volgende items te bekijken. Deze lijst is niet compleet, maar ik heb hem onderverdeeld in categorieën om het gemakkelijker te maken om niet nader genoemde ingrediënten te onthouden en conclusies te trekken.

Het is duidelijk dat alles met het label "suiker", zoals:

  • bruine suiker [ 1] [ 2]
  • banketbakkerspoedersuiker [ 1]
  • invertsuiker [ 1] [ 2]
  • ruwe suiker [ 1] [ 2]
  • suiker [ 1]
  • witte kristalsuiker [ 1]
  • rietsuiker [ 2]
  • dadelsuiker [ 4]
  • suikerbiet- / bietsuiker [ 5]

Veel dingen met het label "siroop"

  • maïssiroop / vaste maïssiroop [ 1] [ 2]
  • fructoserijke glucosestroop (HFCS) [ 1] [ 2]
  • mout siroop [ 1] [ 2]
  • ahornsiroop [ 1] [ 2]
  • pannenkoeksiroop [ 1]
  • honingsiroop [ 2]

Veel dingen met het label 'sap'

  • Verdampt suikerrietsap [ 2] (kan worden vermeld als 'suikerrietsap', 'vaste rietsuikersap', 'suikerriet sapkristallen of gedroogd suikerrietsap)
  • Vruchtensapconcentraten [ 2] (of vermeld als een specifieke vrucht)
  • Vruchtensap (of vermeld als een specifieke vrucht)

In de chemie eindigen suikernamen op -ose

  • dextrose [ 1] [ 2] (ook watervrije dextrose [ 1])
  • fructose [ 1] [ 2] (ook kristallijn fructose [ 2])
  • lactose [ 1]
  • maltose [ 1] [ 2]
  • sucrose [ 1] [ 2]
  • glucose [ 2]

En enkele ingrediënten die u in uw eigen keuken kunt vinden

  • honing [ 1]
  • melasse [ 1] [ 2]
  • nectars (bijv. perziknectar, perennectar) [ 1]
  • Agavenectar [ 2]

Diverse andere ingrediënten die suikers kunnen signaleren:

  • suikerrietkristallen [ 2]
  • maïszoetstof [ 2]
  • Maltodextrine [ 3]
Dit is een handig antwoord! Een ding dat ik zou willen toevoegen, is dat deze allemaal ongeveer even ongezond zijn. Er is geen sterk bewijs voor de overtuiging dat geraffineerd vruchtensap, "pure rietsuiker" of "ongeraffineerde agavesiroop" gezonder is dan HFCS.
#2
+2
michaelpri
2015-04-03 23:54:37 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Er zijn veel verschillende bronnen in voedingsproducten die toegevoegde suikers bevatten.

  • High Fructose Corn Syrup - je zei het al, maar dit is waarschijnlijk de meest voorkomende toegevoegde suikers.
  • Glucose - ook heel gewoon
  • Honing
  • Sucrose
  • Lactose

Hoe toegevoegde suikers te vermijden

  • Beperk jezelf bij het eten van snoep

    • Chocolade is de grootste overtreder; probeer pure chocolade in plaats van pure chocolade of nog beter, een banaan
  • Drink minder frisdrank en sap

    • Veel frisdranken (vooral Coca-Cola) en vruchtensappen bevatten zeer veel toegevoegde suikers; meestal kun je minder suikerhoudend sap kopen.
  • Minder zuivelproducten - zuivelproducten bevatten veel lactose en ze hebben ook enkele risico's; melk is meestal prima, maar ijs en yoghurt bevatten meestal ook veel andere suikers.


Topbronnen van toegevoegde suikers in onze dieet



Deze Q&A is automatisch vertaald vanuit de Engelse taal.De originele inhoud is beschikbaar op stackexchange, waarvoor we bedanken voor de cc by-sa 3.0-licentie waaronder het wordt gedistribueerd.
Loading...