Vraag:
Remt cafeïnevrije koffie de ijzerinname net zo sterk als normale koffie?
Turion
2015-04-04 18:09:19 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Blijkbaar kan koffieconsumptie de ijzerinname remmen en is het in sommige gevallen zelfs gekoppeld aan bloedarmoede door ijzertekort, zoals Wikipedia zegt. Het is mij echter onduidelijk hoe dit gebeurt. Op de pagina over gezondheidseffecten van cafeïne kan ik niets vinden over bloedarmoede door ijzertekort. Sommige gezondheidsblogs beweren dat zowel cafeïne als andere stoffen de ijzerinname remmen, maar ik kon geen betrouwbare bronnen vinden (bijv. Behalve forumdiscussies en factsheets zoals deze die waren samengesteld door een bedrijf dat koffiesurrogaat verkoopt) .

Welke stoffen in koffie remmen de ijzeropname tot welke hoeveelheid, en is cafeïnevrije koffie in dat opzicht gunstiger dan gewone koffie?

Een antwoord:
#1
+7
Anna Zhilkova
2015-04-04 22:24:20 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Remt koffie de opname van ijzer? Het antwoord lijkt ja te zijn (zie links en verwijzingen hieronder). Thee ook. Merk op dat dit niet te maken heeft met cafeïne, maar eerder met polyfenolen, fytaten die erin voorkomen. Dus mijn antwoord zou zijn dat zowel gewone koffie als cafeïnevrije koffie ijzer remmen, maar ik weet niet of de een dat meer doet dan de ander. Als u melk aan uw koffie toevoegt, kan dat ook enig effect hebben, omdat calcium de ijzeropname remt.

Het hangt er ook van af of het heem-ijzer (meestal van dieren) of niet-heem-ijzer (van plantaardige bronnen, met ijzer verrijkt voedsel) is. Dit is van belang als u voornamelijk een vegetarisch dieet eet, omdat de aanbevolen inname voor niet-heem-ijzer 1,8 keer is, vergeleken met degenen die vlees eten. NIH's IronDietary Supplement Fact Sheet bevatte een geweldig literatuuroverzicht over ijzerinname. Zie ook CDC.

Referenties

Hurrell RF, Reddy M, Cook JD. Remming van de absorptie van niet-haemijzer bij de mens door polyfenolhoudende dranken. Br J Nutr. 1999; 81: 289–95.

Layrisse M1, García-Casal MN, Solano L, Barón MA, Arguello F, Llovera D, Ramírez J, Leets I, Tropper E. Biologische beschikbaarheid van ijzer bij mensen door ontbijten verrijkt met ijzer-bis-glycinechelaat, fytaten en polyfenolen. J Nutr. 2000 september; 130 (9): 2195-9.

Zijp IM1, Korver O, Tijburg LB. Effect van thee en andere voedingsfactoren op de ijzeropname. Crit Rev Food Sci Nutr. 2000 september; 40 (5): 371-98.

Een goed antwoord, +1 :-), maar ik wil hieraan toevoegen dat de situatie wat gecompliceerder is met melk, want hoewel calcium de opname van ijzer tot op zekere hoogte kan belemmeren, laten eiwitten uit melk een deel van de tannines neerslaan ( dwz polyfenolen) en kunnen ze minder beschikbaar maken om ijzer neer te slaan. Ik denk niet dat hier een specifieke studie over bestaat, maar het geval van het toevoegen van melk is zeker niet zo eenvoudig als het op het eerste gezicht lijkt.


Deze Q&A is automatisch vertaald vanuit de Engelse taal.De originele inhoud is beschikbaar op stackexchange, waarvoor we bedanken voor de cc by-sa 3.0-licentie waaronder het wordt gedistribueerd.
Loading...