Vraag:
Zijn calciumsupplementen schadelijk, zelfs als u de maximale dosis niet haalt?
AYX.CLDR
2015-04-01 00:38:35 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Bron: Heb je echt calciumsupplementen nodig? , Margaret Polaneczky MD, 2 oktober 2014

Dat heb je misschien ook gehoord het nemen van calciumsupplementen kan leiden tot hartaandoeningen. Het is nog steeds een open vraag. Sommige onderzoeken suggereren tot 20% toename van hartaandoeningen bij mannen en vrouwen die calciumsupplementen gebruiken, maar andere onderzoeken vinden dit risico niet, of vinden het alleen bij mannen en niet bij vrouwen.

Mijn aanbeveling

Tenzij u een verhoogd risico op een fractuur heeft (u kunt uw fractuurrisico hier berekenen), moet u afzien van de supplementen en uw calcium uit voedsel en drankjes. Als u geen zuivelproducten eet, kijk dan naar niet-zuivelproducten calciumbronnen. Als u niet uw volledige aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH) ervan uit voedsel kunt halen, neem dan alleen zoveel calciumsupplementen als nodig is om het verschil tussen voedingsbronnen en de ADH voor uw leeftijdsgroep te compenseren .

Mijn neef in de tienerleeftijd heeft geen problemen als gevolg van calciumtekort of heeft calciumsuppletie nodig. Hij is lactose-intolerant. Dit artikel stelt dat hij dagelijks 1000 mg calcium nodig heeft, maar dat het geen oplossing biedt voor de onpraktischheid van het voldoen aan de ADH door alleen natuurlijk voedsel te eten.

Gezien zijn angst, hij zal elke consumptie van calciumsupplementen ver onder de maximale dosering houden. Zijn calciumsupplementen dan veilig om te consumeren? Tegenstrijdige antwoorden van verschillende artsen (die hij raadpleegde) verergeren zijn verwarring. Sommigen bevelen calciumsupplementen aan, maar anderen verwerpen ze.

Voetnoot: ik lees het volgende dat ik chronologisch opsom, maar ze klinken onzeker:

Globe and Mail-artikel
Science Based Medicine, dit artikel en dit.

Een antwoord:
#1
+17
Susan
2015-04-08 19:37:03 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Achtergrond
In de afgelopen 10-15 jaar is het denken over calciumsuppletie aanzienlijk veranderd. In 2001 deed een Consensus Development Panel on Osteoporosis van de National Institutes of Health (NIH) de aanbeveling om calcium aan te vullen om de dagelijkse inname van 1000 - 1500 mg / dag bij oudere volwassenen te behouden. De redenering hierachter was dat calcium cruciaal is voor het behoud van botmassa, die de neiging heeft om te verslechteren tijdens het verouderingsproces, waardoor deze groep een verhoogd risico op fracturen heeft. Het panel erkende dat de meeste oudere volwassenen deze hoeveelheid calcium niet uit hun voeding halen; ze stelden daarom suppletie tot dit niveau voor.

Opkomend scepticisme
Sinds de aanbeveling van de NIH in 2001 hebben verschillende grote gerandomiseerde gecontroleerde onderzoeken (RCT's) de doeltreffendheid van calciumsuppletie om fracturen te voorkomen in twijfel getrokken. Hoewel het totale fractuurrisico marginaal lijkt te zijn verminderd, suggereerden de gegevens dat heupfracturen, die de meest significante morbiditeit en mortaliteit veroorzaken, niet worden voorkomen met calciumsuppletie.

Mogelijke risico's
Naast vragen over de werkzaamheid, zijn er ook zorgen geuit over mogelijke toename van cardiovasculaire gebeurtenissen bij degenen die calciumsupplementen krijgen, vooral bij vrouwen. In één RCT werden postmenopauasale vrouwen gerandomiseerd naar calciumsuppletie of placebo. De rate ratio van een myocardinfarct was 1,67 in de calciumgroep vergeleken met placebo. 1

Huidige stand van zaken In 2013 heeft de US Preventive Services Task Force een verklaring uitgegeven waarin calciumsuppletie wordt aanbevolen voor primaire 2 -preventie van fracturen.

Samenvatting
Calciumsuppletie heeft een twijfelachtige werkzaamheid voor het verminderen van klinisch belangrijke fracturen, en er zijn aanwijzingen dat dit het cardiovasculaire risico kan verhogen. Vanwege deze factoren raden grote groepen slimme mensen die hun leven lang epidemiologische gegevens analyseren ( lees : de USPSTF) calciumsuppletie niet aan voor primaire preventie.


Notes (ook bekend als mijn schaamteloze plug voor epidemiologieonderwijs )

1. Uit dergelijke gegevens halen we koppen: Calcium verhoogt het risico op een hartaanval met 167%! Als je deze dingen ziet, bekijk dan de samenvatting met speciale aandacht voor de betrouwbaarheidsinterval. Hier was het interval 0,98-2,87. Omdat het 1 kruist, wordt dit feitelijk beschouwd als een niet statistisch significant resultaat. Hoewel de trend er is en vergelijkbare resultaten zijn gereproduceerd, verdient dit brede betrouwbaarheidsinterval op zijn minst enige voorzichtigheid bij het bedenken van wat het risico werkelijk is . Bij het interpreteren van gegevens over zeldzame uitkomsten, is de berekening van het absolute risico ook vanuit perspectief de moeite waard.

2. Primaire preventie verwijst naar maatregelen om een ​​ongewenste uitkomst te voorkomen bij mensen zonder voorgeschiedenis van een dergelijk probleem (in dit geval fracturen). Dit staat in contrast met secundaire preventie, waarbij een populatie betrokken is die al een incident heeft meegemaakt en waarvan het doel is herhaling te voorkomen. De laatste groep zal naar verwachting een hoger risico lopen gezien hun aangetoonde neiging tot de uitkomst. Om deze reden bieden maatregelen die dit risico stapsgewijs verminderen, meer absoluut voordeel dan primaire preventieve maatregelen. Dit is gebaseerd op het principe dat absolute risicoreductie afhangt van het basisrisico, een belangrijk concept om te begrijpen bij het evalueren van deze literatuur.

Referenties

Bischoff-Ferrari, HA et al. 2007. Calciuminname en risico op heupfracturen bij mannen en vrouwen: een meta-analyse van prospectieve cohortstudies en gerandomiseerde gecontroleerde studies. The American Journal of Clinical Nutrition 86 (6) : 1780–90.

Bolland, MJ et al. 2008. Vasculaire voorvallen bij gezonde oudere vrouwen die calciumsupplementen kregen: gerandomiseerde gecontroleerde studie. BMJ 336 (7638): 262-66.

Moyer, VA, Amerikaanse taskforce voor preventieve diensten. Vitamine D- en calciumsupplementen om botbreuken bij volwassenen te voorkomen: aanbevelingsverklaring van de Amerikaanse Preventive Services Task Force. Annals of internal medicine 158 (9): 691-96.

NIH Consensus Development Panel over osteoporosepreventie, diagnose en therapie. 2001. Preventie, diagnose en therapie van osteoporose. Pp. 785-95 in, vol. 285.

Tang, BMP et al. 2007. Gebruik van calcium of calcium in combinatie met vitamine D-suppletie om fracturen en botverlies te voorkomen bij mensen van 50 jaar en ouder: een meta-analyse. Lancet 370 (9588 ): 657-66.

Een snelle vraag: geldt dit ook voor tienermeisjes en jongens? Wordt suppletie niet aanbevolen als ze niet de geschatte calciumbehoefte uit de voeding halen?
@anon Hm ... Ik dacht alleen maar aan volwassenen. Van de [Amer. Academy of Pediatrics, 1999] (http://pediatrics.aappublications.org/content/104/5/1152.full): `Voor kinderen en adolescenten die niet voldoende calcium uit welke voedingsbron dan ook kunnen of willen van minerale supplementen moet worden overwogen. 'Hun [2014-rapport] (http://www.vitamindwiki.com/tiki-download_wiki_attachment.php?attId=4422) (link van een derde partij ...) geeft echter aan dat nieuwere gegevens tonen weinig tot geen voordeel van supplementen. Ook samengevat [hier] (http://www.medscape.com/viewarticle/832467#vp_1).
Heel interessant! Bedankt voor die referentie. Ik ben altijd blij om te leren. :-)
"De deelnemers kregen dagelijks 1 g elementair calcium als citraat (Citracal; Mission Pharmacal, San Antonio, TX) of een identieke placebo." Dit is een enorme dosis, de calciumgroep kreeg de volledige ADH in de vorm van een supplement naast wat ze uit de voeding kregen, sommigen zouden uiteindelijk 2,5 gram calcium per dag hebben gekregen. De UL voor volwassenen ouder dan 50 is vastgesteld op 2 gram per dag: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK56058/


Deze Q&A is automatisch vertaald vanuit de Engelse taal.De originele inhoud is beschikbaar op stackexchange, waarvoor we bedanken voor de cc by-sa 3.0-licentie waaronder het wordt gedistribueerd.
Loading...